Cucoq Udang Sedap Dimakan Mudah Disediakan

Tuesday, November 19, 2019

Cucoq Udang Sedap Dimakan Mudah Disediakan


Bila dah menetap di utara ni, salah satu hidangan popular petang-petang hari ialah cucoq udang.  Ianya mudah disediakan asalkan cukup bahan-bahannya. Cucoq udang ini juga antara bahan utama salah satu lagi menu popular di utara ini iaitu pasembur.  Kalau di Melaka pasembur ni lebih kurang macam rojak la.  Kena dengan kuahnya yang sedap memang makan tak cukup sepinggan.


Cara Buat Cucoq Udang Yang Mudah

Pastikan bahan-bahan ada. Antara bahan yang digunakan ialah taugeh, daun kucai, bawang besar, tepung, garam, telur (ikut suka, tak masuk pun tak apa), minyak untuk menggoreng dan semestinya kena ada udang. Kalau takde udang tak jadilah cucoq udang.

Cara nak buat pun mudah je.  Campurkan semua bahan macam nak buat jemput-jemput, kecuali udang.  Udang akak suka letak di bahagian luar.

kuih minum petang, cucoq udang, pasembur sedap, resepi mudah minum petang
ni bancuhan tepung yg sedang direhatkan sebentar sementara menunggu minyak panas....udang yg tunggu giliran utk ditepekkan atas bancuhan tepung sebelum masuk kuali.

kuih minum petang, cucoq udang, pasembur sedap, resepi mudah minum petang
Nak dapat bentuk bulat-bulat macam ni, akak gunakan senduk kuah.  Panaskan dahulu senduk (jangan pula guna yang plastik yer), sendukkan bancuhan tepung tadi  dan tepekkan udang 2,3 ekor atasnya. Celup semula dalam minyak panas, biarkan sebentar dan lepas tu goyang-goyangkan senduk tersebut supaya tepung tadi tanggal.  Macam buat kuih loyang.  Kalau betul-betul panas memang mudah tertanggal.


kuih minum petang, cucoq udang, pasembur sedap, resepi mudah minum petang

Inilah dia cucoq udang tadi....siram dengan kuah kacang atasnya ataupun anak2akak suka makan dengan sos ajer.....kuah kacang tu akak  beli yg segera punya buatan orang kampung, bancuh dgn air panas ajer tapi selalunya akak modified sikit tambahkan kisaran kacang tanah goreng dan cili mesin bagi lebih ummpphhhh....akak  tak bancuh dgn air panas tapi akak goreng semula.

Sedap makan bila panas-panas, dah sejuk pun sedap jugak dikunyah dapat pulak makan bila tengah lapar.

Selamat mencuba!

You Might Also Like


10 comments

  1. tengok cucuq udang ni teringin plak... maybe boleh buat utk minum petang ni :)

    ReplyDelete
  2. salam kak, lama nye akak menyepi. busy eh. akak kembali dgn masakan2 yg buat sy terliur. :D

    ReplyDelete
  3. Chik na - hehe...memang sesuai utk minum petang....

    ReplyDelete
  4. alya - ada tak gi ke mana pun..kekadang buzy tp tak pernah miss blogwalking...selalu gi blog alya cuma tak tinggal jejak...insyaAllah pasni selalu update....anak2 dah makin membesar macam2 nak makan kena la rajin turun dapor kalau tak jenuh nak seluk poket ..hehhe

    ReplyDelete
  5. Sedapnya...terus rasa teringin la...

    ReplyDelete
  6. Berkilau cucurnya..nampak crisp...pasti sedap

    ReplyDelete
  7. thanks share resepi. fav saya ni

    ReplyDelete
  8. besaq2 udang Azi buh ye, baharu lah coq udang kan hehe :)

    ReplyDelete
  9. Terliur tengok cucoq udang Azi ni.
    Idea untuk mak-mak di musim cuti sekolah ni lagi la budak-budak asik kelaparan.

    ReplyDelete

Like us on Facebook

Followers