Paling Ringkas Paling Sedap Resipi Sambal Bilis Bunga Kantan.  Makin kerap sunyi blog ni. Kadang-kadang aje ada update baru.  Minta maaflah pada yang rajin singgah.  Sekarang ni tengah melalui proses kerja baru, memang jadual padat sangat. Tapi jangan risau, akak cuba yer, update....update dan update.  Kali ni kita share  resipi sambil bilis paling wow tau.  Tak percaya korang boleh cuba nanti paling ringkas paling sedap resipi sambal bilis bunga kantan ni.


Sambal Bilis Bunga Kantan

Bahan-bahan paling senang.  

3-4 ulas bawang putih
4-5 ulas bawang merah
1-2 cili merah
1 batang bunga kantan (cari yang besar sikit)
60gm ikan bilis ( nak lebih pun boleh)
sedikit kicap cair
sedikit gula
minyak untuk menggoreng
sedikit garam atau boleh guna juga serbuk perasa

menu sedap, masakan ringkas dan sedap, resipi ikan, resipi sambal



Nak buat pun senang.  Bawang putih, bawang merah dan cili merah tumbuk lumat.  Akak suka tumbuk sebab hasilnya tidak terlalu halus, macam ada serdak-serdak bila digoreng.  Bunga kantan racik halus.  Panaskan minyak dan goreng garing ikan bilis.  

Ketepikan bilis yang digoreng tadi, dengan minyak yang sama, boleh tumis bawang dan cili yang telah ditumbuk tadi.  Kacau bagi agak garing.  Kemudian masukkan bunga kantan, sedikit kicap cair, sedikit gula, sedikit serbuk perasa.  Kacau dan korang rasalah masin manisnya.  Akhir sekali masukkan ikan bilis yang telah digoreng.  Gaul rata-rata dan bolehlah padamkan api dapur.

Dah siap, goreng telur dadar, senduk nasi panas-panas ...fuhhhh...memang wow la korang makan.  Silap-silap boleh bertambah-tambah.  

Tak percaya?...korang boleh cuba.

0 Comments