Beratnya Memegang Amanah

Friday, May 31, 2019

Semakin dekat dah Ramadan nak tinggalkan kita.  Hanya beberapa hari je lagi tinggal sebelum kita semua menyambut kedatangan Syawal.  Bagaimana persiapan korang? Kami, sangat minimal persediaan menyambut Syawal tahun ini.  Bersyukur dengan apa yang ada.

Terpanggil untuk berkongsi pesanan rakan sekerja yang telah menamatkan tempoh berkhidmat di syarikat ini. Terkesan jugak membaca coretan beliau. 

Kekadang "tercuri" masa ..
Kekadang "terambil" dan terbawa..
Kekadang "terlalai" ketika memikul amanah..

Benar kata imam AlGhazali..ketika di tanya oleh anak muridnya..

“Apa yang paling berat di dunia ini?”.
Ada yang menjawab : “besi dan gajah”.

Semua jawaban adalah BENAR, kata Imam Ghozali, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Q.S. Al-Ahzab [9] : 72 “Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat lalim dan amat bodoh”

Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWTmeminta mereka untuk menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini.

Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT, sehingga banyak dari manusia masuk ke neraka karena ia tidak dapat memegang
amanahnya.

Allah SWT berfirman:

"Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh sesungguhnya Kami akan hapuskan dari mereka kesalahan-kesalahan mereka, dan Kami akan membalas apa yang mereka telah kerjakan - dengan sebaik-baik balasan."
(QS. Al-'Ankabut 29: Ayat 7)

Semoga kita sama-sama dapat menjalankan amanah yang diberikan kepada kita dengan sebaiknya.  Akak pun cuba buat yang terbaik...

You Might Also Like

2 comments

  1. amanah itu memang berat dan amanah itu tak boleh dibuat main...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih perkongsian ni :)
    Kak Laili nak ucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri kepada Azi sekeluarga.
    Mohon maaf zahir dan batin ye.

    ReplyDelete

Followers

Like us on Facebook