Tempe Bukan Sekadar Nama

Tuesday, July 07, 2015

Tempe dan khasiatnya

Assalamualaikum

Suka makan tempe tak? Tempe ni memang favourite aku sejak kecik2 lagi. Dulu masa kecik-kecik mak suka goreng atau buat sambal ngan ikan bilis ataupun masuk dalam kuah lontong. Masa mula2 dok kat utara ni susah jugak nak jumpa org jual tempe....tapi sekarang ni dah mudah nak carik..kat pasar malam pun ada jual. 

Antara menu yang aku suka masak menggunakan tempe ini ialah tempe goreng, sambal tempe ikan bilis dan masukkan dalam kuah lontong. 

tempe dan khasiatnya
gambar google...terima kasih pada penyumbang

Pada penggemar tempe macam aku, aku kongsikan khasiat tempe yang boleh korang perolehi : 


Khasiat tempe :
Tempe berpotensi untuk digunakan melawan radikal bebas, sehingga dapat melambatkan proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif (aterosklerosis, jantung koroner, diabetes, kanker, dan lain-lain). Selain itu tempe juga mengandung zat antibakteria penyebab diarrhoea, penurun kolesterol darah, pencegah penyakit jantung, hypertension, dan lain-lain.

Komposisi gizi tempe baik pada kadar protein, lemak, dan karbohidratnya tidak banyak berubah dibandingkan dengan soya/kedelai. Namun, kerana adanya enzim pencernaan yang dihasilkan oleh ragi tempe, maka protein, lemak, dan karbohidrat pada tempe menjadi lebih mudah dicerna di dalam tubuh dibandingkan yang terdapat dalam soya. Oleh itu, tempe sangat baik untuk diberikan kepada semua (dari bayi hingga dewasa), sehingga boleh disebut sebagai makanan semua peringkat umur.

Dibandingkan dengan soya/kedelai, terjadi beberapa perkara baik hasil daripada tempe. Secara kimia hal ini boleh dilihat dari peningkatan kadar padatan terlarut, nitrogen terlarut, asam amino bebas, asam lemak bebas, nilai cerna, nilai efisiensi protein, serta skor proteinnya.

Beberapa penelitian menunjukkan bahwa zat gizi tempe lebih mudah dicerna, diserap, dan dimanfaatkan tubuh dibandingkan dengan yang ada dalam soya/kedelai. Ini telah dibuktikan pada bayi dan kanak-kanak penderita gizi buruk dan diarrhoea kronik.

Dengan pemberian tempe, pertumbuhan berat badan penderita gizi buruk akan meningkat dan diarrhoea menjadi sembuh dalam waktu singkat. Pengolahan soya/kedelai menjadi tempe akan menurunkan kadar raffinosa dan stakiosa, yaitu suatu senyawa penyebab timbulnya gejala flatulensi (kembung perut).

Mutu gizi tempe yang tinggi memungkinkan penambahan tempe untuk meningkatkan mutu serealia dan umbi-umbian. Hidangan makanan sehari-hari yang terdiri dari nasi, jagung, atau ubi akan meningkat mutu gizinya bila ditambah tempe.

Sepotong tempe goreng (50 gram) sudah cukup untuk meningkatkan mutu gizi 200g nasi. Bahan makanan campuran beras-tempe, jagung-tempe, ubi-tempe, dalam perbandingan 7:3, sudah cukup baik untuk diberikan kepada kanak-kanak.


Banyakkan khasiatnya...sesuai untuk seisi keluarga...

You Might Also Like

12 comments

  1. sedapnyaaa kalau dapat makan tempe goreng. hahaah

    ReplyDelete
  2. saya suka buat sambal tumis tempe dan kerepek tempe sedappp

    ReplyDelete
  3. Dulu serius x suka Tempe..tp bila pekena Tempe + ikan bilis sambal memang terangkat!..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum cuba belum tau..sekali cuba baru tau..hehe

      Delete
  4. Tempe ni byk khasiatnya...sedap ..kalau goreng pun dah sedap dah...

    ReplyDelete
  5. Khasiat rupanya tempe. Patut pak mat tempe suka makan tempe

    ReplyDelete
  6. Lya suka gak kak zie tp suami dan ank2 tk suka huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu suami ngan anak2 tak suka juga..tp bila kak zi selalu masak sekarang ni semua dah suka.

      Delete

Google+ Followers

Followers

Like us on Facebook