Puasa cemerlang sekeluarga

Assalamualaikum

Berkongsi sedikit info yang aku dapat walaupun puasa kita telah menginjak ke 10 hari terakhir ramadhan.  Masih belum terlambat untuk kita merebut seberapa banyak pahala yang boleh.

1. PUASA CEMERLANG SEORANG SUAMI DAN BAPA
a. Sebagai ketua keluarga, suami dan bapa perlu memimpin keluarganya untuk menjalani ibadah Ramadhan. Suami/bapa perlu menjadi contoh kepada isteri dan anak-anak.
b. Ajak isteri untuk bertadarus di rumah masing-masing. Tiada siapa yang sempurna dalam bacaan al-Quran. Perlu tegur-menegur di dalam bacaan al-Quran, terutamanya tajwid dan makhraj. Dapat sehelai mukasurat pun alhamdulillah.
c. Sebaik-baik solat sunat ialah di rumah, dan solat wajib di Masjid. Akan tetapi tiada siapa pun meragui afdholnya solat tarawih di Masjid. Walaupun tarawih di Masjid mungkin akan tamat sekitar tengah malam pada musim panas ini, apa kata suami atau bapa meletakkan azam sekurang-kurangnya satu hari di hujung minggu, menunaikan solat tarawih di Masjid? Kalau dapat buat setiap hari, alhamdulillah.
d. Memimpin isteri dan anak-anak sebagai imam tarawih di rumah. Buat yang ringkas pun tidak mengapa.
e. Ketika sahur, beri sedikit peruntukan masa untuk menunaikan solat tahajjud, atau sekurang-kurangnya 1 rakaat solat witir.
f. Sekali-sekala, berbuka puasa di Masjid. Ini ialah amalan yang baik, kerana akan mengelakkan kita daripada makan berlebihan di rumah. Di rumah, sudah tentu isteri akan menyediakan pelbagai juadah. Kalau tidak menambah, sudah tentu tidak cukup syarat. Kalau di masjid, biasanya akan makan sepinggan sahaja. Banyak makan ketika berbuka puasa pada musim panas ini memungkinkan kita mengabaikan solat Isya’ dan tarawih.
g. Kenal pasti kelemahan duniawi keluarga di rumah, dan kurang atau tinggalkannya di bulan Ramadhan. Sebagai contoh, kalau kelemahan duniawi keluarga kita ialah televisyen, maka jadikan Ramadhan sebagai masa untuk mengurangkan masa menontonnya. Begitu juga dengan amalan menonton movie/drama di internet, merokok dan sebagainya.

2. PUASA CEMERLANG SEORANG ISTERI DAN IBU

a. Melatih anak-anak berpuasa. Dapat beberapa jam pun alhamdulillah, sebagai latihan awal supaya tidak terkejut apabila dah masuk umur baligh nanti. Bagi anak-anak kecil yang membesar di perantauan khususnya di negara minoriti Muslim, ketiadaan suasana meriahnya berpuasa boleh menyebabkan anak-anak kita terabai dalam menunaikan ibadah ini. Justeru ibu kena kreatif. Contohnya, anda boleh buka cerita Upin Ipin mengenai puasa di bulan Ramadhan, dan biasakan membuka yotube nasyid niat puasa oleh Raihan.
b. Walaupun kehidupan ibu agak memenatkan juga sebagai pengurus rumah tangga, apa kata anda menjadikan semua kerja-kerja di rumah sebagai ibadah dengan menjaga niat?
c. Ketika berehat pun kita masih boleh beribadah. Ketika baring, kita boleh berwirid atau baca al-Quran. Atau baca sahaja mana-mana ayat yang kita hafal.
d. Apa kata, anda minta suami anda jadi imam solat di rumah? Dan minta mereka menyemak bacaan al-Quran anda?
e. Sekali-sekala, ‘halau’ (baca:ajak) suami anda ke Masjid. Letakkan sasaran, sekurang-kurangnya seminggu sekali contohnya. Kalau suami mengadu penat kerana tarawih panjang, bagi cadangan kepadanya supaya cuba dulu 2 raka’at sahaja setiap malam. Kemudian yang berbaki, boleh buat di rumah.
f. Terutama kaum ibu yang mempunyai anak-anak yang kecil, mungkin masa mereka untuk beribadah secara khusus agak terhad. Apa kata minta suami untuk memberi peruntukan masa kepada si ibu, minta mereka jaga anak-anak, supaya dapat bertadarus atau berprogram bersama-sama dengan kaum ibu lain dalam sejam dua?

3. PUASA CEMERLANG ANAK YANG SOLEH

a. Berlatih untuk berpuasa sedari awal.
b. Membiasakan diri dengan mengikuti bapa anda ke Masjid.
c. Utamakan bersahabat dengan Muslim supaya dapat saling memberikan sokongan ketika berpuasa.
d. Kurangkan amalan yang sia-sia seperti menonton televisyen, bermain video game dan seumpamanya.

4. PUASA CEMERLANG SEORANG YANG MASIH BUJANG

a. Lazimi diri anda ke masjid, khususnya untuk berbuka puasa, solat Maghrib, Isya’ dan tarawih. Bulan Ramadhan adalah bulan yang penuh keberkatan, termasuklah juga keberkatan dari sudut penyimpanan wang. Anda tidak perlu berbelanja untuk membeli makanan ketika berbuka puasa, cukup datang ke masjid yang menyediakan juadah yang mengenyangkan.
b. Sertai tadarus al-Quran. Kalau malu untuk membaca pun tidak mengapa. Boleh dengar sahaja sambil belajar memperbaiki kualiti bacaan. Sedangkan Rasulullah, insan yang paling fasih lidah Arabnya pun masih bertadarus dan minta disemak bacaan Baginda, inikan pula kita.
c. Kurang atau tinggalkan perkara yang sia-sia ketika berpuasa. Jadikan semua amalan dan aktiviti harian kita sebagai ibadah.
d. Beri’tikaf di Masjid terutamanya pada 10 malam terakhir di bulan Ramadhan pun adalah amalan mulia. Bersyukurlah dengan nikmat kuat dan masa lapang yang Allah beri ketika muda dan bujang dengan mencabar diri kita menyertai ‘aktiviti lasak’ ini.

Mari sahabat-sahabat sekalian, kita letakkan sasaran masing-masing. Biarlah sedikit, asalkan ada peningkatan dan keikhlasan.

2 Comments

  1. saling memerlukan dan saling bergantung harap antara suami dan isteri.. ;)

    ReplyDelete