102/2015 : Berkat Usaha Sendiri

Thursday, April 16, 2015

Musim Buah

Paling best bila balik kerja dlm luangkan masa menjengah hasil tanaman keliling rumah. Banyak ke?...Adalah sikit2 utk jamu tekak dan selera mata....


musim buah, buah nangka, nangka madu

Nangka madu....banyak kali dah berbuah. Rezeki jiran2 sama....

musim buah, buah-buahan tempatan, mata kucing, pokok

Mata kucing pun dah mula berbunga. Pokok ni tak pernah lagi berbuah. Harap2 kali ni menjadi...

Dulu ada juga tanam pokok rambutan, mangga, buah jambu. Tebang semua lepas kena serangan serangga pemusnah lepas sekali dua berbuah. 
Yang ni nampaknya bertahan....

Bila tanam sendiri, tengok hasil, dapat merasa hasil tanaman memang puashati. Lepas tu boleh kongsi2 dengan jiran tetangga.....lagi berkat kan....tambah erat ukhwah antara jiran. Amalan yg patut kita kekalkan.

Sapa nak nangka..mai habaq....





You Might Also Like

2 comments

  1. tak mau nangka, nak mata kucing! :D

    ReplyDelete
  2. dulu je ada bnyk pokok2 buah kat rumah. skrg ni tinggal dgn pokok rambutan, betik dgn limau purut je. yg lain habis dah xdak.

    ReplyDelete

Google+ Followers

Followers

Like us on Facebook