65/2015 : Mee Udang

Friday, March 13, 2015

Bila dah pergi pasar bisik...dah dpt udang ikan fresh mesti la masak best....he
Jom buat mee udang..


Ini bahan2nya.
Carot tu aku beli kat cameron hari tu. Masih elok..janji simpan mau betul.
Rebus dulu keledek dan sedikit carot. Banyak mana bergantung pada byk mana kuah yg korang nak buat. Tujuannya nak bg kuah pekat sikit dan rasa manis sikit. Soup tomato heinz tu mmg pilihan kami...ianya agak pekat mcm tomato puree jugak la. Udang kering yg halus2 tu jgn lupa.


Ni kuahnya. Yg panjang2 tu batang carot. Masak la kuah ni ikut citasa korang. Keledek dan karot tadi lenyek2 la dan masukkan dlm kuah ni. Pastu masukkan udang ikut byk mana korang nak guna dan masak sekali.
Lepas udang  tu masak elok...kluarkan dulu.


Ni udangnya....nanti nak mkn baru susun semula dlm mangkuk dan curah kuah.


Bahan2 sampingan yg korang boleh guna juga...tambah rasa...nyum nyum...


Celurkan mee dan toskan.
Siap dihidang tunggu tetamu datang...

Moga bermanfaat utk semua...cuti2 ni boleh la korang cuba.





You Might Also Like

0 comments

Google+ Followers

Followers

Like us on Facebook