Bubur Jagung

Thursday, February 16, 2012

Simple resepi utk dishare. Buat masa cuti maulud nabi ari tu sbb ada x-roomate masa di USM nak mai rumah. Secara kebetulan sehari sebelum tu hubby ada beli bertongkol2 jagung kat pasar malam guar chempedak.  Tak pernah buat...tp pernah makan yg org buat.  Hubby request buat macam buat serawa durian...... Walaupun simple still nak carik jugak resepi utk tengok2.  Resepi asal bubur ni ku tengok kat buku Dari Dapur Anis...pastu aku olah sikit2 ikut selera aku....sbb aku yg tukang buat..hehe

Ni resepinyer (lebih kurang ajer sbb aku main agak2 jer apa nak masuk/tambah)

2 tongkol jagung manis sederhana besar (ambil biji2 jagungnya ajer....kalau malas nak pulas satu2...korang hiris jer...)
Santan pekat dpd RM2 kelapa parut (santan kotak pun boleh)
3-4 sudu besar biji sagu (hubby suh masuk lebih supaya jadi pekat sikit)
1/2 ketul gula melaka (gula merah pun boleh)
2-3 helai daun pandan (basuh, ramas sikit2 & simpulkan)
sedikit garam
gula pasir - tambah sekiranya kurang manis (manis ni korang olah sendiri la)
tepung jagung - sikit jer utk pekatkan kuah.

Caranya - korang masukkan semua benda ni dlm periuk dan letak atas api yg perlahan. Kacau la selalu.
Kuahnya kalau pekat campurkan air ikut kepekatan yg korang nak.

Ni la rupanyer ....yg ni aku masukkan hirisan nangka sbb secara kebetulan ada sebijik nangka masak kat rumah...best ....satu periuk abis kena bedal....nanti nak kena buat lagi sbb senang nak sediakan :)

You Might Also Like

0 comments

Google+ Followers

Followers

Like us on Facebook