Cucoq Udang

Saturday, February 12, 2011

Suka makan cucoq udang?....kat belah utara ni memang fofular makan cucoq udang campur ngan timun, sengkuang, tokua, taugeh  ...jadilah pasembur simple....
Ari tu kami buat cucoq udang untuk memenuhi menu minum petang....selalunya kalau dah pekena dengan cucoq ni sebelah petang memang dah kira dinner sekali la tu. Buatnya senang ajer...selalunya chik la masukkan taugeh, kucai, bawang dalam adunan tepungnya dan semasa nak goreng masuk letakkan seekor atau 2 udang di atasnya dan trus masuk kuali....

ni bancuhan tepung yg sedang direahtkan sebentar sementara menunggu minyak panas....udang yg tunggu giliran utk ditepekkan atas bancuhan tepung sebelum masuk kuali.

ni dah siap bergoreng......tunggu nak dipotongkan....

ini la dia cucoq udang tadi....siram dengan kuah kacang atasnya ataupun anak2 chik la suka makan dengan sos ajer.....kuah kacang tu chik la beli yg segera punya buatan org kampung, bancuh dgn air panas ajer tp selalunya chik la modified sikit tambahkan kisaran kacang tanah goreng dan cili mesin bagi lebih ummpphhhh....chik la tak bancuh dgn air panas tp chik la goreng semula.....

Sedap makan bila panas2...dah sejuk pun sedap jugak dikunyah...dpt pulak makan bila tengah lapar...hehe

You Might Also Like

4 comments

  1. tengok cucuq udang ni teringin plak... maybe boleh buat utk minum petang ni :)

    ReplyDelete
  2. salam kak, lama nye akak menyepi. busy eh. akak kembali dgn masakan2 yg buat sy terliur. :D

    ReplyDelete
  3. Chik na - hehe...memang sesuai utk minum petang....

    ReplyDelete
  4. alya - ada tak gi ke mana pun..kekadang buzy tp tak pernah miss blogwalking...selalu gi blog alya cuma tak tinggal jejak...insyaAllah pasni selalu update....anak2 dah makin membesar macam2 nak makan kena la rajin turun dapor kalau tak jenuh nak seluk poket ..hehhe

    ReplyDelete

Google+ Followers

Followers

Like us on Facebook