Bonsai

Friday, January 28, 2011

Siapa peminat pokok bonsai kat sini?....Hubby chik la memang peminat bonsai....tp kami tak beli yg dah siap dijaga kat nursery sebb harganya beratus-ratus kadang2 mencecah ribuan ringgit. Selalunya kami beli masa masih kecik2 dok dlm polybag lagi pastu tu kami pindahkan dlm pasu...trim sana sikit trim sini sikit sampai la bertahun2 lamanya...yg paling lama kat rumah chik la rasanya ada yg dah 10 tahun....
Semasa chik la ke pesta bunga hari tu, diadakan jugak pameran pokok2 bonsai....memang cantik2 dan berseni. Mula2 dulu chik la tertanya2 kat mana la yg berseninya tp dah lama2 ni dah faham la jugak..kira kalau hubby nak trim pokok tu dah boleh agak la kat mana yg nak dibuang dan sebagainya.
Pokok2 ni bukannya nak kena belek sangat....cuma bila perlu tu kena la potong2 mana yg patut supaya bentuknya bertambah cantik.....jom layan gambar2 bonsai yg ada di pameran tersebut....

Ada competition jugak untuk bonsai2 ni so kat pokok2 tu memang dah ada tagging la pemenang2nya

yang ni tak masuk pertandingan yer...yg ni chik la ambik di pameran gerai...

ni pokok yg sama macam kat atas, tp close up sikit....cantik tak?

Ni antara yg masuk pertandingan


yang ni pula daun2 bertumpu di bahagian bawah...unikkan

hubby kata uniknya pokok bonsai ni pada akar, batang dan kreativiti pembentukan daun2 kat pokok tersebut

kreatif sungguh tuanpunye bonsai ni...


ni pun antara spesis bonsai jugak..bunga color pink

Nampak macam pokok balak dlm hutan kan?....

Memang menarik pameran bonsai ni.....sekurang2nya dpt la jugak kami idea untuk merekabentuk pokok2 yg ada kat rumah. Hubby tengah tanam pokok bonsai yg bentuknya ala2 air terjun...nanti chik la masukkan gambarnya yer....baru lagi belum nampak sangat macam air terjun.....pokok2 bonsai ni nampak kecil tp harganya boleh mencecah berribu2 ringgit....tp cantik.....hehhe

You Might Also Like

0 comments

Google+ Followers

Followers

Like us on Facebook